- Sony en Honda gaan een samenwerking aan om nieuwe EV’s en mobiliteitsoplossingen aan te bieden.
- Hiervoor richten ze het bedrijf ‘New Company’ op, dat vanaf 2025 de elektrische auto’s en diensten moet gaan leveren.
- Sony zorgt voor de technologische ontwikkelingen en entertainmentoplossingen. Honda draait op voor het ontwerp en de fabricage.
- Lees ook: De Polestar O2 Concept heeft een eigen drone die autonoom kan filmen tijdens het rijden
Sony en Honda laten op vrijdag weten een samenwerking aan te gaan waaruit een nieuw bedrijf moet voortkomen. Middels dit bedrijf gaan de twee partijen samenwerken aan nieuwe ‘value-added battery electric vehicles’. Ook gaan ze mobiliteitsdiensten aanbieden.
Het nieuwe bedrijf, dat vooralsnog ‘New Company’ wordt genoemd, moet in 2022 het levenslicht zien, mits de toezichthouders er geen stokje voor steken. Ook moeten Honda en Sony nog positief uit de onderhandelingen komen. Dit gaat voornamelijk over de taakverdeling.
Volgens een bericht op Honda’s officiële website gaan zij zich vooral bezighouden met het ontwerp en de fabricage van de auto. Ook zou Honda de verkoop en after-sales op zich nemen.
Sony is verantwoordelijk voor de technologische ontwikkelingen op het gebied van beeldverwerking, telecommunicatie, netwerk en entertainmenttechnologie.
De inspanningen van Honda en Sony moeten leiden tot "een nieuwe generatie van mobiliteit en diensten die dichtbij de gebruikers en het milieu staan", aldus het bericht.
De eerste elektrische auto moet in 2025 van de band rollen. De mobiliteitsdiensten, die Sony gaat ontwikkelen, zouden tegen die tijd ook in de lucht moeten zijn.
Sony en Honda hebben elkaars hulp nodig
Sony liet enkele jaren terug op de CES, de grootste elektronicabeurs ter wereld in Las Vegas, een eigen elektrische auto zien. Daarbij liet het bedrijf wel direct weten dat het geen ambities had om ook daadwerkelijk auto's te gaan bouwen. De EV was een showcase voor de door hen ontwikkelde technologie.
Begin dit jaar toonde Sony, wederom op de CES, een tweede model. Toen liet de elektronicagigant weten dat het actief bezig gaat met het vinden van een ingang in de automotive, hetzij met een eigen auto, of via een samenwerking met een andere partij. Het richtte daarvoor zelfs een zusterbedrijf op: Sony Mobility.
Sony vond Honda als een geschikte partner. Iets wat logisch is, want Honda was ook op zoek naar hulp van buitenaf om de transitie naar elektrische auto's makkelijker te maken. De Japanse autofabrikant heeft als doel om vanaf 2040 alleen nog volledig elektrische voertuigen te verkopen.